علت گاز خوردن ماشین یکی از سؤالات پرتکرار در میان صاحبان خودرو است؛ حالتی که دور موتور به شکل غیر عادی و بدون فشار دادن پدال گاز افزایش پیدا می کند. در چنین شرایطی، برخی رانندگان دچار نگرانی می شوند که مبادا مشکل از موتور یا سیستم سوخت رسانی باشد. واقعیت این است که چنین حالتی می تواند دلایل متنوعی داشته باشد؛ از نشتی هوا گرفته تا خرابی سنسور ها، استپر موتور یا حتی تنظیمات نادرست ECU. ما در درایوتک با نگاهی فنی و کاربردی، مهم ترین و پرتکرارترین دلایل این مشکل را بررسی میکنیم و راهکارهایی برای رفع آن ارائه می دهیم. پس اگر برای شما هم سوال شده که علت گاز خوردن ماشین چیست و چگونه می توان آن را برطرف کرد، با ما همراه باشید.
حتما بخونی :) چرا ماشینم استارت نمیخوره؟
1. نشتی در منیفولد و مسیر هوای ورودی
یکی از مهمترین عوامل در افزایش بی دلیل دور موتور، نشتی هوا در مسیر ورودی است. وقتی که هوای اضافی از طریق نشتی وارد منیفولد ورودی می شود، ECU خودرو به اشتباه تصور می کند که باید سوخت بیشتری برای احتراق تزریق کند. در نتیجه، بدون اینکه راننده گاز بدهد، دور موتور بالا می رود. این مسئله به خصوص در خودرو هایی مانند ال ۹۰، پراید، پژو و دیگر مدل های انژکتوری بیشتر دیده می شود. پارگی یا خشک شدن شلنگ های هوا، لق شدن واشر منیفولد یا ترک خوردن قطعات پلاستیکی مسیر هوا از جمله مواردی هستند که باید بررسی شوند. در بسیاری از موارد، همین ایراد ساده و کم هزینه به عنوان علت گاز خوردن ماشین شناسایی شده است.
2. خرابی پدال گاز مکانیکی یا برقی
در خودرو های مدرن امروزی، پدال گاز دیگر صرفاً یک سیم مکانیکی نیست، بلکه سیگنال های الکترونیکی از سنسور پدال گاز به ECU ارسال می شوند تا نسبت به میزان فشار پای راننده تصمیم به تزریق سوخت بگیرد. حال اگر این سنسور به هر دلیلی دچار مشکل شود – مثلاً کثیف باشد، اتصالات آن شل شده باشند یا دچار قطعی شود – ممکن است سیگنال نادرستی ارسال کند که منجر به گاز خوردن بی مورد موتور شود. در خودروهای قدیمی تر نیز سیم گاز ممکن است گیر کند یا اصطکاک آن زیاد شود. در هر دو حالت، بررسی عملکرد دقیق پدال و سنسورش بسیار ضروری است. نباید فراموش کرد که این مورد نیز به عنوان یکی از رایج ترین موارد در علت گاز خوردن ماشین شناخته شده است.
3. خرابی استپر موتور یا دریچه گاز برقی
یکی از قطعات مهم در تنظیم دور موتور در حالت درجا یا زمانی که پای راننده روی گاز نیست، استپر موتور است. این قطعه با تنظیم هوای ورودی در حالت Idle، کمک میکند موتور در حالت آرام و یکنواختی کار کند. اما اگر استپر کثیف باشد یا درست عمل نکند، مقدار هوای ورودی افزایش مییابد و موتور بی دلیل گاز می خورد. در خودروهای جدیدتر، استپر وجود ندارد و این وظیفه به عهده دریچه گاز برقی و سنسورهای آن است. بنابراین در چنین خودروهایی، خرابی موتور دریچه گاز، گیر کردن پرهها یا خرابی سوکت و سیمکشی میتواند به همان نتیجه منجر شود. در بسیاری از موارد، تمیزکاری یا تعویض این قطعه، مشکل را رفع کرده و یکی از ریشه های اصلی در علت گاز خوردن ماشین را برطرف میکند.
4. مشکلات مربوط به ECU یا ریمپ اشتباه
واحد کنترل الکترونیکی خودرو (ECU) مغز سیستم موتور است که تمام اطلاعات را از سنسورها دریافت کرده و براساس آنها تصمیم به پاشش سوخت، تنظیم دور موتور و سایر پارامترها میگیرد. اگر نرمافزار ECU دچار اختلال شود یا بهدرستی بهروز نشده باشد، ممکن است دستور گاز دادن صادر شود در حالی که راننده هیچ دخالتی ندارد. همچنین در خودروهایی که ریمپ شدهاند، اگر فایل ریمپ غیر استاندارد باشد یا با مدل موتور سازگار نباشد، گاز خوردن بیمورد یکی از اولین علائم آن خواهد بود. در چنین مواقعی، بازگشت به تنظیمات کارخانه یا برنامهنویسی مجدد ECU میتواند به اصلاح مشکل کمک کند. این مسئله نیز در بررسی ها و تجربیات تعمیرکاران به عنوان یکی از علل مهم در علت گاز خوردن ماشین ثبت شده است.
5. خرابی دیسک و صفحه یا گیربکس
گاهی اوقات راننده حس می کند که ماشین بی دلیل گاز میخورد، اما در واقع خودرو به درستی حرکت نمیکند. این حالت به ویژه زمانی رخ می دهد که صفحه کلاچ ضعیف شده یا لیز میخورد. در نتیجه، موتور گاز میخورد اما نیروی آن به چرخ ها منتقل نمی شود. در گیربکسهای اتومات یا دوکلاچه نیز چنین حالتی ممکن است به دلیل اختلال در تعویض دنده یا عملکرد نادرست کلاچها پیش بیاید. در این وضعیت، مشکل از گیربکس یا کلاچ است و نه سیستم گاز خودرو. این اشتباه در تشخیص، باعث میشود برخی افراد علت گاز خوردن ماشین را اشتباه تحلیل کنند، در حالی که موضوع از جای دیگری نشأت میگیرد.
6. خرابی سنسورها مثل مپ سنسور یا سنسور دور موتور
سنسورهایی مثل MAP (فشار هوای ورودی) یا سنسور دور موتور اطلاعات بسیار مهمی به ECU میفرستند. اگر این سنسورها خراب باشند یا سیگنال نادرستی بدهند، ECU تصور میکند نیاز به گاز دادن بیشتر وجود دارد. این وضعیت معمولاً با نوسان دور موتور، خاموش شدن ناگهانی یا روشن شدن چراغ چک نیز همراه است. تمیزکاری، بررسی سوکتها یا تعویض این قطعات معمولاً مشکل را حل می کند. در واقع، خرابی سنسورها یکی از فنی ترین و در عین حال پرتکرارترین موارد در فهرست علت گاز خوردن ماشین است که نباید از آن غافل شد.
حتما بخونی :) سنسور مپ چیست؟
سخن پایانی
در نهایت، باید گفت که علت گاز خوردن ماشین می تواند بسیار متنوع باشد؛ از ایرادات سادهای مانند نشتی هوا تا خرابیهای پیچیده در ECU یا سیستمهای الکترونیکی خودرو. اگر با این مشکل مواجه هستید، توصیه میشود با استفاده از دستگاه دیاگ و کمک یک تعمیرکار ماهر، علت دقیق مشخص شده و اقدام به تعمیر شود.