سیستم xDrive یکی از پیشرفته ترین فناوری های چهارچرخ محرک در صنعت خودروسازی است که توسط شرکت BMW توسعه یافته است. این سیستم ابتدا در سال ۱۹۸۵ و با مدل 325iX از سری ۳ (E30) معرفی شد و از همان ابتدا توجه زیادی را به خود جلب کرد. برخلاف بسیاری از سیستم های چهارچرخ محرک سنتی که نیروی موتور را به طور ثابت بین دو محور تقسیم میکردند، xDrive قابلیت توزیع هوشمندانه نیرو بین چرخ های عقب و جلو را دارد. این فناوری در طی دهه های اخیر بهبودهای فراوانی را تجربه کرده و اکنون تقریباً در تمامی مدل های بی ام و از جمله سری ۱ هاچ بک، سری ۳، سری ۵، سری ۷، X3 و X5 بهعنوان آپشن یا به صورت استاندارد در دسترس است. مهمترین مزیت این سیستم، افزایش کشش و پایداری خودرو در شرایط مختلف جاده ای است، بهطوریکه حتی در سطوح لغزنده خودرو کنترل بالایی بر مسیر دارد.ما در درایوتک به بررسی این فناوری میپردازیم با ما همراه باشید
عملکرد xDrive در خودروهای دیفرانسیل عقب
یکی از ویژگی های کلیدی سیستم xDrive این است که عملکرد آن در خودروهایی که اساس طراحی آنها دیفرانسیل عقب است، به نحوی تنظیم شده که همچنان هندلینگ اسپرت و خاص بی ام و حفظ شود. در شرایط عادی، سیستم به گونه ای طراحی شده که حدود ۶۰ درصد نیروی موتور را به محور عقب و ۴۰ درصد را به محور جلو منتقل کند. با این حال، در شرایطی که چسبندگی یک محور کاهش پیدا کند، xDrive میتواند تا ۱۰۰ درصد نیروی موتور را تنها به یکی از محورها منتقل کند. این ویژگی باعث می شود که خودرو در شرایط سخت مانند برف، یخ، گل و لای و جاده های لغزنده پایداری خود را از دست ندهد. در کنار xDrive، دیفرانسیل لغزش محدود (LSD) نیز در برخی مدل ها به کار رفته که وظیفه تقسیم نیروی بهتر بین چرخ های هر محور را بر عهده دارد. ترکیب این دو فناوری باعث می شود که بی ام و های مجهز به سیستم xDrive، در عین حفظ حس رانندگی یک خودروی محور عقب، از چسبندگی بالا و ایمنی بیشتر بهره مند شوند.
حتما بخونی :) بررسی بی ام و M3 مدل 2025
xDrive در مدل های اسپرت بی ام و
بی ام و برای مدل های اسپرت خود، خصوصاً نسخههای M Performance مانند M240i xDrive یا مدلهای سری M، تنظیمات ویژه ای را برای سیستم xDrive در نظر گرفته است. در این خودروها، برای حفظ شخصیت رانندگی اسپرت، از Dynamic Performance Control استفاده شده است که باعث می شود مقدار کم تری از نیرو به چرخ های جلو ارسال شود. این قابلیت، همراه با دیفرانسیل فعال M، باعث می شود خودرو هنگام عبور از پیچها یا شتابگیریهای ناگهانی، تعادل و کشش خود را به بهترین شکل حفظ کند. همچنین در این مدلها، xDrive با ترنسفرکیسی متصل به گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک کار میکند که دارای کلاچ های چندصفحهای الکترونیکی است. این کلاچها، بهطور لحظهای میزان نیروی ارسال شده به محورهای جلو و عقب را تنظیم کرده و به خودرو کمک میکنند تا در هر شرایطی حداکثر کنترل و پایداری را داشته باشد. این فناوری باعث شده که حتی خودروهای سنگینی مانند بی ام و X5 M و X6 M نیز عملکردی چابک و اسپرت ارائه دهند.
آینده سیستم xDrive در بی ام و
با پیشرفت روزافزون فناوری های خودرویی، سیستم xDrive نیز بهطور مداوم بهبود یافته و امروزه از سنسورهای هوشمند و پردازندههای پیشرفته برای تحلیل شرایط جاده استفاده میکند. برخلاف بسیاری از سیستمهای مشابه که صرفاً بر تقسیم ثابت نیرو تمرکز دارند، xDrive بهطور مداوم وضعیت هر چرخ را ارزیابی کرده و در کمتر از چند میلیثانیه میزان نیروی ارسالی به هر محور را تنظیم میکند. همچنین بیامو در مدلهای جدید خود، در حال ترکیب xDrive با سیستمهای کمکی دیگر مانند کنترل پایداری دینامیکی (DSC)، کنترل کشش دینامیکی (DTC) و سیستم فرمان فعال است تا تجربه رانندگی بهینه تری ارائه دهد. این سیستم حتی در مدلهای الکتریکی و پلاگین هیبریدی مانند iX3 و i4 M50 نیز پیادهسازی شده تا ترکیبی از راندمان بالا، عملکرد اسپرت و مصرف سوخت بهینه را فراهم کند.
کلام آخر
سیستم xDrive یکی از مهمترین فناوریهای بی ام و در حوزه افزایش ایمنی، کشش و پایداری خودروهای این برند است. برخلاف سیستم های سنتی که تنها برای عبور از مسیرهای ناهموار طراحی شدهاند، xDrive با ارائه یک تقسیم هوشمندانه نیرو، تجربه رانندگی را در هر شرایطی بهبود می بخشد. از خودروهای لوکس سری ۷ گرفته تا مدلهای اسپرت M، این فناوری کمک میکند تا خودروهای بیامو علاوه بر ایمنی بالا، همچنان هندلینگ خاص و پویای خود را حفظ کنند. با توجه به بهینهسازیهای مداوم و هماهنگی با فناوریهای نوین، انتظار میرود که سیستم xDrive همچنان یکی از نقاط قوت خودروهای بی ام و باقی بماند و در آینده با ترکیب فناوری های الکتریکی، رانندگی را هوشمندتر از همیشه کند.