سایر خودروهابررسی خودرو

بررسی ولوو EX30؛ کراس‌ اوور جدید برقی در بازار ایران

بررسی ولوو EX30

با ورود رسمی ولوو EX30 به بازار ایران، شاهد حضور یکی از پیشرفته‌ ترین و جذاب‌ترین کراس‌ اوور های تمام‌ برقی ساخت اروپا در کشور هستیم؛ خودرویی که نه‌ تنها کوچک‌ ترین عضو خانواده‌ ی SUV های ولوو است، بلکه با استقبال جهانی، به دومین خودروی برقی پرفروش اروپا در سال ۲۰۲۴ نیز تبدیل شده است. ولوو EX30 با طراحی مینیمالیستی، عملکرد قدرتمند و تکنولوژی‌های روز، پاسخی قاطع به نیازهای خریداران شهری و آینده‌نگر محسوب می‌شود؛ آن‌ هم در زمانی که بازار خودرو های الکتریکی به‌ سرعت در حال رشد و رقابت فشرده است. با نگاهی دقیق‌ تر به این خودرو، بهتر می‌ توان دریافت که چرا ولوو EX30 تا این حد مورد توجه قرار گرفته و چه مزایا و محدودیت‌ هایی برای بازار ایران به همراه دارد. در ادامه با ما در درایوتک همراه باشید

حتما بخونی :) مشخصات بنز میباخ S680

طراحی خارجی EX30؛ زیبایی مینیمال با امضای ولوو

ظاهر ولوو EX30 نمونه‌ ای کامل از زیبایی ساده و عملکرد گرا در سبک طراحی اسکاندیناوی است. نمای جلوی این کراس‌ اوور با حذف جلو پنجره سنتی و استفاده از چراغ‌ های باریک LED، حس مدرنیته و آینده‌ گرایی را به‌ خوبی القا می‌ کند. طراحی کاپوت با برجستگی ملایم و کشیده‌ شدن آن تا نزدیکی گلگیرها، به خودرو جلوه‌ ای عضلانی و پیشرفته می‌ دهد. اجزای پلاستیکی در سپر جلو نیز برخلاف بسیاری از رقبا، به‌ شکلی متعادل استفاده شده‌ اند تا تأثیر منفی روی حس لوکس خودرو نداشته باشند. در مجموع، EX30 طراحی‌ ای دارد که در عین سادگی، بسیار دلنشین و امروزی جلوه می‌ کند؛ حتی می‌ توان آن را زیباتر از مدل بزرگ‌ تر یعنی XC40 دانست.

طراحی خارجی EX30

در نمای جانبی، برخلاف برخی خودرو های الکتریکی دیگر، EX30 از دستگیره‌ های مخفی شونده استفاده نمی‌ کند. با این حال، خطوط بدنه، گلگیر های عضلانی و طراحی خاص رینگ‌های ۱۹ و ۲۰ اینچی، نمایی دینامیک و متفاوت برای این کراس‌ اوور رقم زده‌اند. استفاده گسترده از قطعات پلاستیکی در قاب پنجره‌ ها، رکاب و آینه‌ ها، اندکی از حس لوکس بودن خودرو کاسته، اما در هماهنگی با سبک طراحی کلی قرار دارد و حالت اسپرت‌ تری به آن داده است.

طراحی عقب EX30

در بخش عقب، طراحی EX30 به اوج جسارت خود می‌ رسد. چراغ‌ های دوبخشی با دو خط موازی افقی و ردیف‌ هایی از LED های عمودی نزدیک به سقف، جلوه‌ای آینده‌نگرانه به خودرو می‌ دهند. اسپویلر مشکی‌ رنگ و سپر یکپارچه نیز با اجزای داخل چراغ و رنگ تیره، باعث می‌ شوند EX30 بیش از یک خودرو اقتصادی به نظر برسد. با وجود ابعاد کوچک، طراحی حجمی و خاص این خودرو آن را در خیابان‌ ها متمایز و مدرن جلوه می‌ دهد.

ابعاد بدنه EX30 ؛ جمع‌ و جور اما متناسب

ولوو EX30 در ابعاد، به‌ عنوان یک کراس‌ اوور کوچک شهری طراحی شده است. طول بدنه برابر با ۴۲۳۳ میلی‌متر، عرض ۱۸۳۶ میلی‌متر، ارتفاع ۱۵۵۰ میلی‌متر و فاصله بین دو محور ۲۶۵۰ میلی‌متر است. این ابعاد در کنار طراحی هوشمندانه باعث شده‌ اند خودرو در فضاهای شهری بسیار چابک و خوش‌ دست عمل کند. جالب است بدانید که EX30 حتی در برخی ابعاد، به خودرو های کوچکی مثل ام‌ وی‌ ام X22 نیز نزدیک است، اما به‌ لطف معماری بهتر و مهندسی دقیق، فضای داخلی بسیار بهینه‌ تری دارد.

ابعاد بدنه EX30

طراحی کابین؛ الهام گرفته شده از تسلا

درون کابین ولوو EX30، خبری از تزئینات پیچیده و شلوغ نیست. طراحی داخلی به‌ شدت مینیمالیستی بوده و به‌ وضوح از سبک تسلا الگوب رداری شده است. یک نمایشگر عمودی ۱۲.۳ اینچی در مرکز داشبورد قرار گرفته که کنترل تمام تجهیزات فنی و امکانات رفاهی را به‌ عهده دارد. نبود کلید های فیزیکی و حتی عدم استفاده از دکمه‌ برای تغییر حالت رانندگی، گواهی بر آینده‌ نگری ولوو در طراحی کابین است. پشت فرمان نیز تنها یک پنل دیجیتال بسیار کوچک قرار دارد، اما به کمک فناوری هدآپ دیسپلی (HUD)، اطلاعات لازم به راننده به‌ صورت مستقیم روی شیشه جلو نمایش داده می‌ شود.

با وجود استفاده گسترده از پلاستیک خشک در داشبورد و تودری‌ ها، کیفیت چرم مصنوعی صندلی‌ ها رضایت‌ بخش است. صندلی‌ ها طراحی ارگونومیک خوبی دارند و عرض مناسب بدنه اجازه می‌ دهد که چهار سرنشین بالغ با راحتی قابل قبول در خودرو جای گیرند. البته برای افراد قدبلند، فضای زانو در ردیف عقب به‌ ویژه در سفرهای بین‌ شهری ممکن است محدودیت ایجاد کند. حجم صندوق عقب نیز در حالت عادی ۳۱۸ لیتر است که برای استفاده روزمره کافی به‌ نظر می‌رسد، ولی با خواباندن صندلی‌ های عقب، ظرفیت حمل بار به ۹۰۰ لیتر می‌ رسد.

طراحی کابین EX30

پیشرانه و باتری ولوو EX30؛ ترکیبی از چابکی و فناوری بالا

ولوو EX30 وارداتی به ایران به نسخه تک‌ موتوره عقب‌ محور مجهز است که توان ۲۷۲ اسب‌ بخار و گشتاور ۳۴۳ نیوتن‌ متر را تولید می‌کند. این نیرو از طریق یک گیربکس تک‌ سرعته به چرخ‌ های عقب منتقل شده و شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها ۵.۵ ثانیه طول می‌کشد؛ عددی که آن را در رده خودروهای اسپرت شهری قرار می‌دهد. این مدل همچنین از باتری ۶۶ کیلووات‌ ساعتی بهره می‌ برد که بسته به نوع رانندگی و شرایط مسیر، می‌تواند بین ۴۶۰ تا ۵۹۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد. شارژ سریع این باتری از ۱۰ تا ۸۰ درصد تنها در ۳۰ دقیقه امکان‌ پذیر است؛ نکته‌ ای مهم برای مصرف‌کنندگان درون‌شهری و سفرهای میان‌ برد.

در بازار جهانی، نسخه‌ ای دو موتوره از این خودرو نیز موجود است که سیستم چهارچرخ محرک (AWD) دارد و شتاب آن تنها ۳.۹ ثانیه است، اما فعلاً خبری از عرضه این نسخه در ایران نیست.

قیمت ولوو EX30

قیمت جهانی ولوو EX30 و پیش‌بینی هزینه وارداتی

در بازار جهانی، قیمت پایه ولوو EX30 در حدود ۳۵ هزار دلار برای نسخه تک‌ موتوره و ۴۵ هزار دلار برای نسخه دو موتوره AWD تعیین شده است. با توجه به نرخ ارز آزاد (حدود ۹۰ هزار تومان در زمان نگارش)، هزینه‌ های حمل و نقل، تعرفه‌ های گمرکی، مالیات و سود واردکننده، قیمت نهایی این خودرو در بازار ایران بین ۴.۵ تا ۵ میلیارد تومان پیش‌بینی می‌ شود. این رقم آن را در محدوده خودروهای لوکس برقی وارداتی قرار می‌دهد، هرچند در مقایسه با رقبای برندهای آلمانی و چینی، همچنان مزایای فنی و اعتباری قابل توجهی دارد.

حتما بخونی :) بررسی بی ام‌ و M3 مدل ۲۰۲۵

کلام آخر

ولوو EX30 با ترکیب طراحی مینیمالیستی، قدرت فنی چشمگیر، فناوری پیشرفته و نامی خوش‌ سابقه در ایمنی، می‌تواند یکی از جذاب‌ ترین گزینه‌ های وارداتی بازار ایران باشد. اگرچه نقاط ضعفی مانند فضای محدود صندلی‌ های عقب و استفاده از پلاستیک خشک در کابین وجود دارد، اما مزایای آن از جمله طراحی نوآورانه، سیستم هدآپ دیسپلی، برد بالا و شارژ سریع باعث می‌ شود این خودرو به‌ خصوص برای کاربران شهری، تکنولوژی‌ دوست و آینده‌نگر انتخابی هوشمندانه باشد. حضور رسمی EX30 در ایران، نه‌ تنها نشان از رشد بازار خودروهای برقی دارد، بلکه گامی دیگر در جهت مدرن‌ سازی ناوگان حمل‌ و نقل کشور خواهد بود.

اشتراک‌ها:

پست های مرتبط

بررسی دنا جوانان : خودرویی مدرن و با امکانات برتر در بازار ایران
بررسی خودرو

بررسی دنا جوانان : خودرویی مدرن و با امکانات برتر در بازار ایران

با پیشرفت‌های روزافزون در صنعت خودروسازی و افزایش رقابت بین برندها، ایران خودرو به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودرو در ایران تلاش کرده تا محصولات خود را با ویژگی‌های
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *