جوش آوردن خودرو می تواند یک تجربه نا خوشایند و استرس زا برای هر راننده باشد. اگرچه این وضعیت ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد، اما مهم است که بدانید چگونه به درستی با آن برخورد کنید تا از آسیب های جدی به موتور جلوگیری شود. ما در درایوتک به بررسی اقدامات لازم در هنگام جوش آوردن خودرو، کارهایی که نباید انجام دهید و راه های پیشگیری از جوش آوردن موتور خودرو میپردازیم با ما همراه باشید.
حتما بخونی :) چگونه از واشر زدن پژو 405 جلوگیری کنیم؟
علائم جوش آوردن خودرو
موتور خودرو وقتی بیش از حد داغ می شود، علائمی از خود نشان می دهد که به شما هشدار میدهد:
- خروج بخار از زیر کاپوت: ممکن است این بخار شبیه دود به نظر برسد.
- بالا رفتن عقربه دمای موتور: عقربه یا نشانگر دما به سمت “H” یا محدوده قرمز حرکت میکند.
- بوی عجیب از موتور: ممکن است بوی شیرین ناشی از نشتی مایع خنک کننده یا بوی سوختگی روغن به مشام برسد.
اقدامات لازم هنگام جوش آوردن خودرو
هنگامی که خودرو شما دچار جوش آوردن میشود، سریع ترین واکنش مناسب میتواند از آسیب های جدی به موتور جلوگیری کند. در اینجا مراحل دقیقتری از اقدامات لازم آورده شده است:
-
خاموش کردن کولر و روشن کردن بخاری
اولین کار مهم این است که کولر خودرو را خاموش کنید و بخاری را روشن نمایید. این اقدام باعث میشود گرمای اضافی از موتور به داخل کابین خودرو منتقل شود. به این ترتیب، دمای موتور کاهش یافته و بهتدریج فرآیند خنکسازی آغاز میشود. این مرحله یک روش مؤثر برای کاهش دمای موتور است که بسیاری از رانندگان آن را نادیده میگیرند.
-
کاهش سرعت و توقف در مکان امن
به آرامی سرعت خودرو را کاهش دهید و به کنار جاده یا یک مکان امن بروید. این کار باید بهطور تدریجی انجام شود تا از وارد شدن فشار اضافی به موتور جلوگیری شود. توقف ناگهانی میتواند باعث آسیبدیدگی به سیستمهای مختلف موتور گردد. در هنگام توقف، باید مراقب باشید که مسیرهای عبوری به راحتی قابل دسترسی باشند تا از بروز حوادث غیرمنتظره جلوگیری شود.
-
اجازه دهید موتور در حالت درجا کار کند
خودرو را خاموش نکنید و اجازه دهید که موتور در حالت درجا کار کند. این کار به سیستم خنککننده زمان کافی میدهد تا دمای موتور را کاهش دهد. خاموش کردن ناگهانی موتور میتواند به اجزای حساس موتور آسیب وارد کند، زیرا دمای غیرمعمول باعث بروز مشکلات جدی میشود.
-
باز کردن کاپوت خودرو
پس از توقف خودرو، کاپوت را بالا بزنید تا هوای بیرون وارد موتور شده و فرآیند خنکسازی تسریع شود. این عمل به کاهش دمای موتور کمک میکند و از جمع شدن گرمای اضافی جلوگیری میکند. با این حال، مراقب باشید که بلافاصله پس از توقف کاپوت را باز نکنید. زیرا ممکن است بخار یا مایع داغ از آن خارج شود و احتمال سوختگی وجود داشته باشد.
-
صبر کردن تا کاهش دما
به هیچ عنوان موتور را بلافاصله خاموش نکنید. اجازه دهید موتور به آرامی خنک شود. اگر سرعت کاهش دما کند به نظر میرسد، میتوانید کمی بیشتر منتظر بمانید تا دما به میزان قابل قبولی برسد. خاموش کردن ناگهانی موتور میتواند منجر به آسیبهایی مانند “جام کردن” موتور یا چسبیدن رینگهای پیستون به دیواره سیلندر شود.
-
اجتناب از باز کردن درپوش رادیاتور بلافاصله
هرگز بلافاصله درپوش رادیاتور را باز نکنید. رادیاتور ممکن است تحت فشار باشد و باز کردن ناگهانی آن ممکن است موجب فوران آب جوش یا بخار داغ شود که به شدت خطرناک است. ابتدا باید اجازه دهید موتور کاملاً خنک شود و سپس درپوش رادیاتور را به آرامی باز کنید تا از خطرات احتمالی جلوگیری شود.
اقدامات ممنوعه در صورت جوش آوردن خودرو
1. وحشت نکنید
هرگز اجازه ندهید استرس باعث تصمیمگیری های نادرست شود. به آرامی خودرو را متوقف کرده و مراحل بالا را دنبال کنید.
2. به رانندگی ادامه ندهید
اگر به رانندگی ادامه دهید، ممکن است به موتور آسیبهای جدی و پرهزینهای وارد شود. توقف خودرو بهترین راه برای جلوگیری از آسیب بیشتر است.
3. روی موتور آب نریزید
ریختن آب سرد روی موتور داغ باعث شوک حرارتی و ترک خوردن پوسته موتور میشود. تنها روی رادیاتور آب بریزید تا به تدریج خنک شود.
نحوه جلوگیری از داغ شدن موتور خودرو
1. بررسی منظم مایعات خودرو
بهطور مرتب سطح روغن موتور و مایع خنککننده را بررسی کنید. کاهش سطح این مایعات میتواند باعث داغ شدن بیش از حد موتور شود.
2. شست وشوی رادیاتور
رادیاتور را هر دو تا سه سال یک بار شستوشو دهید تا گردوغبار و رسوبات از آن پاک شوند و بهدرستی کار کند.
3. بازرسی شیلنگ ها و تسمه ها
اطمینان حاصل کنید که شیلنگهای سیستم خنککننده سالم هستند و نشتی ندارند. همچنین تسمههایی که پمپ آب را به حرکت درمیآورند باید بهموقع تعویض شوند.
4. تست ترموستات
ترموستات معیوب میتواند باعث داغ شدن موتور شود. بهتر است هر دو سال یک بار ترموستات را بررسی و در صورت نیاز تعویض کنید.
5. تعویض رله های فن رادیاتور
رلههای فن رادیاتور نقش مهمی در خنک کردن موتور دارند. این رلهها را حداقل هر سه سال یک بار تعویض کنید.
سخن پایانی
جوش آوردن خودرو مشکلی است که اگر به درستی با آن برخورد نشود، می تواند خسارات جدی و پرهزینه ای به دنبال داشته باشد. با رعایت نکات ذکر شده در این مقاله، میتوانید از جوش آوردن خودرو جلوگیری کرده و در صورت بروز آن، اقدامات مناسبی انجام دهید. همچنین انجام بازرسی های دوره ای و نگهداری صحیح از خودرو میتواند به افزایش عمر مفید موتور و کاهش هزینه های تعمیرات کمک کند.